مرکز گفتاردرمانی معتبر در کرج

مرکز گفتاردرمانی معتبر در کرج

بهترین کلینیک گفتاردرمانی در کرج کجاست ؟

گفتاردرمانی یا آسیب شناسی گفتار و زبان شامل چه حیطه هایی می شود :

گفتاردرمانی در لکنت

 

گفتاردرمانی یک روش تخصصی برای درمان افرادی است که با مشکلات گفتاری مانند لکنت زبان روبرو هستند. گفتاردرمانگر یک متخصص است که با ارزیابی وضعیت فرد مبتلا به لکنت، برنامه‌ای مناسب برای بهبود گفتار او طراحی و اجرا می‌کند.
لکنت زبان یک اختلال در روانی و الگوی زمانی گفتار است که باعث می‌شود فرد نتواند به صورت روان و پیوسته صحبت کند. لکنت معمولاً در دوران کودکی شروع می‌شود و ممکن است تا سن بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. علل لکنت زبان ممکن است شامل عوامل ژنتیک، نورولوژیک، روانشناختی، اجتماعی و فرهنگی باشند.
روش‌های گفتاردرمانی در لکنت زبان متنوع و مختلف هستند.

 

برخی از این روش‌ها عبارتند از:

 

شروع آسان: این روش به فرد کمک می‌کند تا با صدای آروم و بدون تنش عضلات صحبت کند.
ورود آسان: این روش به فرد کمک می‌کند تا قبل از شروع کلمه‌ای که ممکن است لکنت داشته باشد، تنس عضلات خود را کاهش دهد.
تغییر سرعت: این روش به فرد کمک می‌کند تا سرعت گفتار خود را کاهش دهد و با استفاده از وقفه‌های مناسب، فضای بیشتری برای فکر کردن به کلمات داشته باشد.
تقویت اعتماد به نفس: این روش به فرد کمک می‌کند تا با تقویت اعتماد به نفس خود، نگرانی و استرس خود را در موقع صحبت کردن کاهش دهد.
این روش‌ها بسته به شخص، شدت لکنت ، علایق و نیازهای فرد، قابل تغییر و تطبیق هستند. همچنین گفتار درمانگر ممکن است برای فرد تمرین‌های خانگی، مشاوره و پشتیبانی روانشناسی هم در نظر بگیرد . 

 

گفتاردرمانی دردمانس

 

گفتاردرمانی یا آسیب‌شناسی گفتار و زبان رشته‌ای از علوم توانبخشی است که توسط یک متخصص بالینی بنام گفتار درمانگر یا آسیب‌شناس گفتار و زبان (SLP) به بررسی، تشخیص و درمان اختلالات ارتباطی، اختلالات درکی، اختلالات صوت و مشکلات بلع می‌پردازد. برای درمان دمانس، روش‌های مختلفی وجود دارد که بسته به نوع دمانس، شدت آن و سایر عوامل متغیر است. درمان دمانس عروقی در اکثر موارد بر مدیریت شرایط و عوامل خطر ساز دمانس متمرکز است که می تواند سرعت زوال عقل و گاهی اوقات از افت بیش تر جلوگیری کند.

 

گفتاردرمانی در پارکینسون

 

گفتاردرمانی یک روش توانبخشی است که به افراد مبتلا به بیماری پارکینسون کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی و بلع خود را بهبود بخشند. بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی است که باعث کاهش تولید دوپامین در مغز می‌شود و منجر به سفتی، لرزش، کندی حرکت و تغییرات شخصیت می‌گردد. این بیماری می‌تواند بر روی عضلات و اعصاب گفتار، زبان و بلع تأثیر منفی بگذارد و باعث اختلالات گفتاری و صدا، تلفظ ناواضح، صحبت کردن با صدای نرم و یکنواخت، خشن شدن صدا، نفس نفس زدن در حین صحبت کردن، مشکل در بلع غذا و آب‌ریزش دهان شود. این مشکلات ممکن است باعث کاهش کیفیت زندگی، خودپنداره و اعتماد به نفس فرد مبتلا به پارکینسون شود و از ارتباطات اجتماعی و فعالیت‌های روزانه او کاسته شود.
گفتاردرمانگران متخصصان گفتار و زبان هستند که در تمام جنبه‌های ارتباطی تخصص دارند. آنها می‌توانند به شما در ارزیابی، تشخیص، پیشگیری و درمان مشکلات گفتار، زبان، صدا، بلع و فن‌آوری‌های ارتباطی کمک کنند. همچنین آنها می‌توانند با سایر تخصص‌های توانبخشی همکاری کنند تا به شما در مقابله با عوامل دخالت‌کننده دیگر نظیر سفت شدن عضلات، لرزش، خستگی، تغییرات روحی و رفتاری و داروهای ضد پارکینسون راه حل پیدا کنید.
گفتاردرمانگران با استفاده از روش‌های مختلف به شما در پارکینسون کمک می‌کنند.

 

برخی از روش‌های رایج عبارتند از:

 

تمرینات صدا: تمرینات صدا شامل تکرار حروف، کلمات، جملات، آواز خواندن و خواندن متن‌های مختلف است. هدف از تمرینات صدا افزایش قدرت، حجم، لحن و وضوح صدای شما است. تمرینات صدا باعث می‌شود که عضلات حنجره، گلو، دستگاه تنفس و صورت شما قوی‌تر و فعال‌تر شود و همچنین به شما در تغییر نحوه فکر کردن درباره صدای خود کمک می‌کنند .

گفتاردرمانی در بیش فعالی

 

گفتاردرمانی یک روش درمانی است که به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند مهارت‌های گفتاری و زبانی خود را تقویت کنند و توانایی‌های ارتباطی و اجتماعی خود را بهبود بخشند. این روش به طور گسترده در درمان کودکان بیش فعال (ADHD) استفاده می‌شود.
بیش فعالی یک اختلال رفتاری است که با علائمی مانند ناتوانی در تمرکز، بی‌قراری، تکانشگری و عدم کنترل خود همراه است. این اختلال ممکن است بر روی گفتار، زبان، شنیدار، خواندن، نوشتن و یادگیری کودک تأثیر منفی بگذارد. برخی از مشکلات گفتاری و زبانی که ممکن است در کودکان بیش فعال دیده شوند عبارتند از:
  • دشواری در فهم و پاسخ به سوالات
  • دشواری در تولید جملات ساختار یافته و منطقی
  • دشواری در حفظ جزئیات و اطلاعات مهم
  • دشواری در رعایت نوبت گفتگو و قواعد اجتماعی
  • دشواری در تطابق با شرایط مختلف محاوره
  • دشواری در تلفظ صحیح کلمات
  • دشواری در صداقت و هماهنگ سازی حرکات صورت و دست هنگام صحبت
گفتاردرمان به کودکان بیش فعال کمک می‌کند تا با استفاده از تکنیک‌های مختلف، مهارت‌های گفتاری و زبانی خود را پرورش دهند و با مشکلات خود مقابله کنند. برخی از این تکنیک‌ها عبارتند از:
  • آرام‌سازی: به کودک آموزش داده می‌شود که چگونه با استفاده از تنفس عمق، عضلات خود را آرام کند و اضطراب خود را کاهش دهد.
  • پازل: با استفاده از پازل‌های مخصوص، به کودک آموزش داده می‌شود که چگونه بر روی جزئیات تمرکز کند و حافظه خود را قوی کند.
  • ترتيب: به کودک آموزش داده مي شود كه چگونه كار هاي خود را به ترتيب اولويت بچيند و برنامه ريزي كند.
  • دستورالعمل: به کودک آموزش داده می‌شود که چگونه دستورالعمل‌های ساده و پیچیده را درک و اجرا کند.
  • مدیریت زمان: به کودک آموزش داده می‌شود که چگونه زمان خود را برای انجام کارهای مختلف تقسیم کند و به موقع تحویل دهد.
  • برنامه‌ریزی تکالیف درسی: به کودک آموزش داده می‌شود که چگونه تکالیف درسی خود را سازماندهی و انجام دهد.
گفتاردرمان با همکاری خانواده، معلمان و پزشکان، می‌تواند به کودکان بیش فعال کمک کند تا پتانسیل خود را در زمینه‌های گفتاری، زبانی، شنیداری، خواندن، نوشتن و یادگیری به حداکثر برسانند و اعتماد به نفس و خودکارآمدی خود را افزایش دهند.

 

گفتاردرمانی در فلج مغزی

 

گفتاردرمانی یک روش درمانی است که به افراد مبتلا به فلج مغزی کمک می‌کند تا مهارت‌های گفتاری، زبانی، شنیداری و بلعیدن خود را بهبود بخشند. فلج مغزی یک اختلال حرکتی است که در نتیجه آسیب به مغز قبل، هنگام یا بعد از تولد ایجاد می‌شود. این آسیب ممکن است بر روی قسمت‌های مختلف مغز که با تولید، درک و پردازش زبان و گفتار در ارتباط هستند، تأثیر بگذارد.
افراد مبتلا به فلج مغزی ممکن است با چالش‌های مختلفی در زمینه گفتار و زبان روبرو شوند. برخی از این چالش‌ها عبارتند از:
دشواری در تولید صداها، هجاها و کلمات
دشواری در تلفظ صحیح کلمات
دشواری در جویدن و بلعیدن غذا
دشواری در شنیدن و درک صحبت‌های دیگران
دشواری در برقراری ارتباط با دیگران
دشواری در خواندن و نوشتن
دشواری در استفاده از ساختار و لغات مناسب
دشواری در حفظ نظم و هماهنگی گفتار
گفتاردرمانگر یک حرفه‌ای است که با ارزیابی وضعیت گفتار و زبان فرد، برنامه‌ای مناسب برای رفع نقص‌ها و تقویت نقاط قوت طراحی می‌کند. گفتاردرمانگر با استفاده از تکنیک‌های مختلف، به فرد آموزش می‌دهد که چگونه صدای خود را کنترل کند، عضلات صورت، دهان و گلو را تقویت کند، الگوهای صحیح گفتار را فرا بگیرد، لغات و جملات مناسب را استفاده کند، با دستگاه‌های ارتباط جایگزین آشنا شود و با خود و دیگران به صورت کارآمد تعامل داشته باشد.
گفتاردرمانی با همکاری خانواده، معلمان و سایر حرفه‌ای‌های سلامت، می‌تواند به افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به فلج مغزی کمک کند. با استفاده از گفتاردرمانی، فرد مبتلا به فلج مغزی می‌تواند:
اعتماد به نفس و خودکارآمدی خود را افزایش دهد
مهارت‌های یادگیری و تحصیلی خود را بهبود بخشد
روابط اجتماعی و همدلی خود را تقویت کند
نیازها، احساسات و علاقه‌های خود را بهتر بیان کند
از فرصت‌های شغلی و تفریحی بیشتری بهره‌مند شود

 

گفتاردرمانی در سکته مغزی

گفتاردرمانی یک روش درمانی است که به افرادی که پس از سکته مغزی با مشکلات گفتاری و زبانی روبرو شده‌اند کمک می‌کند. سکته مغزی یک اختلال عصبی است که در نتیجه قطع خون‌رسانی به قسمتی از مغز به وجود می‌آید. این قطع خون‌رسانی ممکن است بر اثر بسته شدن یا پاره شدن یک رگ خونی در مغز رخ دهد. سکته مغزی ممکن است باعث آسیب به قسمت‌های مغز که با تولید، درک و پردازش زبان و گفتار مرتبط هستند شود. این آسیب ممکن است منجر به اختلالات زبانی مانند آفازی، دیسارتری، دیسفاژی و دیسفونی شود.
آفازی یک اختلال زبان است که باعث دشواری در فهمیدن و بروز دادن زبان به صورت کلامی و نوشتاری می‌شود. دارای انواع مختلف است که بستگی به نوع و محل آسیب دیدگی مغز دارد.
دیس ارتری یک اختلال گفتار است که باعث دشواری در تولید صدا، تلفظ کلمات و هماهنگ سازی حرکات عضلات گفتار دهنده مثل لب‌ها، زبان و فک می‌شود. ناشی از آسیب به عصب‌های کنترل کننده عضلات گفتار است.
دیسفاژی یک اختلال بلع است که باعث دشواری در جویدن و بلعیدن غذا و نوشیدن مایعات می‌شود. ناشی از آسیب به عصب‌های کنترل کننده عضلات حلق، بلعوم و حنجره است.
دیسفونی یک اختلال صدا است که باعث تغیر در تن، قدرت، پایداری و کیف صدا محصول گفتار محصول گفتار محصول گفتار محصول گفتار محصول گفتار محصول گفتار محصول گفتار محصول گفتار محصول گفتار محصول گفتار محصول گفتار شود. ناشي از آسيب به عصب هاي كنترل كننده عضلات حنجره و صورت است.
گفتاردرمانگر چطور به بيماران سكته مغزي كمك مي كند؟
گفتاردرمانگر يك حرفه اي است كه با ارزيابي وضعيت گفتاري و زباني بيمار، برنامه اي مناسب براي رفع نقص ها و تقويت نقاط قوت طراحي مي كند. گفتاردرمانگر با استفاده از تكنيك هاي مختلف، به بيمار آموزش مي دهد كه چگونه صداي خود را كنترل كند، عضلات صورت، دهان و گلو را تقويت كند، الگوهاي صحيح گفتار را فرا بگيرد، لغات و جملات مناسب را استفاده كند، با دستگاه هاي ارتباط جايگزين آشنا شود و با خود و ديگران به صورت كارآمد تعامل داشته باشد.
گفتاردرمانی با همکاری خانواده، معلمان و سایر حرفه‌ای‌های سلامت، می‌تواند به افزایش کیفیت زندگی بیماران سکته مغزی کمک کند.

 

با استفاده از گفتاردرمانی، بیمار مبتلا به سکته مغزی می‌تواند:
اعتماد به نفس و خودکارآمدی خود را افزایش دهد
مهارت‌های یادگیری و تحصیلی خود را بهبود بخشد
روابط اجتماعی و همدلی خود را تقویت کند
نیازها، احساسات و علاقه‌های خود را بهتر بیان کند
از فرصت‌های شغلی و تفریحی بیشتری بهره‌مند شود

گفتاردرمانی در کم شنوایی

گفتاردرمانی یک روش درمانی است که به افرادی که با مشکلات گفتاری و زبانی روبرو هستند کمک می‌کند. یکی از علل شایع این مشکلات، کم شنوایی است. کم شنوایی می‌تواند در هر سن و مرحله‌ای از زندگی اتفاق بیفتد و درجات مختلفی داشته باشد.
برخی از علائم کم شنوایی عبارتند از:
دشواری در شنیدن صحبت‌های دیگران، به خصوص در محیط‌های پر سروصدا
دشواری در تمایز صداهای بلند و آرام
دشواری در تلفن زدن یا تماشای تلویزیون
دشواری در تعامل اجتماعی و حفظ رابطه با دیگران
دشواری در گفتار، خصوصاً در تولید و تلفظ صداها و کلمات
دشواری در یادگیری زبان و خواندن و نوشتن
گفتاردرمانگر چطور به بيماران كم شنوا كمك مي كند؟
گفتاردرمانگر یک حرفه‌ای است که با ارزیابی وضعیت گفتار و زبان بیمار، برنامه‌ای مناسب برای رفع نقص‌ها و تقویت نقاط قوت طراحی می‌کند. گفتاردرمانگر با استفاده از تکنیک‌ها و فعالیت‌های مختلف، به بیمار آموزش می‌دهد که چگونه صدای خود را کنترل کند، عضلات صورت، دهان و گلو را تقویت کند، الگوهای صحیح گفتار را فرا بگیرد، لغات و جملات مناسب را استفاده کند، با دستگاه‌های ارتباط جایگزین (مثل سمعک، کاشت حلزون گوش) آشنا شود و با خود و دیگران به صورت کارآمد تعامل داشته باشد.

 

گفتاردرمانگر همچنین به بيمار كمك مي كند كه:

 

اعتماد به نفس و خودکارآمدی خود را افزایش دهد
مهارت‌های یادگیری و تحصیلی خود را بهبود بخشد
روابط اجتماعی و همدلی خود را تقويت كند
نيازها، احساسات و علاقه‌های خود را بهتر بيان كند
از فرصت‌های شغلي و تفريحي بيشتري بهره‌مند شود

گفتاردرمانی در اختلالات یادگیری

گفتاردرمانی یک روش درمانی است که به افرادی که با مشکلات گفتاری و زبانی روبرو هستند کمک می‌کند. اختلالات یادگیری یک دسته از اختلالات عصبی-روانشناختی هستند که باعث دشواری در یادگیری مهارت‌های خاص مانند خواندن، نوشتن، حساب، توجه و حافظه می‌شوند1. این اختلالات ممکن است بر روی گفتار، زبان، شنیدار، خواندن، نوشتن و یادگیری فرد تأثیر منفی بگذارند. برخی از اختلالات یادگیری شایع عبارتند از:
نارساخوانی: دشواری در تشخیص و تلفظ کلمات و فهم معنای متن
نارسا نویسی: دشواری در نوشتن جملات ساختار یافته و خطای زیاد در املا
نارساحساب: دشواری در حل مسائل ریاضی و استفاده از عملگرهای اعداد
نقص توجه/بیش فعالی: دشواری در تمرکز، برنامه‌ریزی، سازماندهی و کنترل رفتار
نقص حافظه کاری: دشواری در حفظ و استفاده از اطلاعات به صورت موقت
گفتاردرمانگر چطور به بيماران اختلال يادگيري كمك مي كند؟
گفتاردرمانگر یک حرفه‌ای است که با ارزیابی وضعیت گفتار و زبان بیمار، برنامه‌ای مناسب برای رفع نقص‌ها و تقویت نقاط قوت طراحی می‌کند. گفتاردرمانگر با استفاده از تکنیک‌ها و فعالیت‌های مختلف، به بيمار آموزش مي دهد كه چگونه صدای خود را کنترل کند، عضلات صورت، دهان و گلو را تقويت كند، الگوهای صحيح گفتار را فرا بگيرد، لغات و جملات مناسب را استفاده كند، با دستگاه‌های ارتباط جایگزین آشنا شود و با خود و ديگران به صورت كارآمد تعامل داشته باشد.

گفتاردرمانی در اختلال در ریاضیات

 

گفتاردرمانی یا آسیب‌شناسی گفتار و زبان رشته‌ای از علوم توانبخشی است که توسط یک متخصص بالینی بنام گفتار درمانگر یا آسیب‌شناس گفتار و زبان (SLP) به بررسی، تشخیص و درمان اختلالات ارتباطی، اختلالات درکی، اختلالات صوت و مشکلات بلع می‌پردازد. اختلال در ریاضیات اساساً عبارت است از ناتوانی در انجام مهارتهای مربوط به حساب با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزشی که از کسی انتظار می رود. برخی از علائم این اختلال عبارتند از: دشواری در شمارش، دستورالعمل‌های حساب، حل مسئله، تجزیه و تحلیل فضایی و توالی‌های عددی. گفتاردرمانگران با استفاده از روش‌های مختلف آموزش ریاضی، مثل استفاده از شکل‌های هندسی، بازی‌های تعاملی، نمودارها و جدول‌ها، نرم‌افزارهای کامپیوتری و فعال‌سازی حافظه کاری، می‌توانند به بهبود مهارت‌های ریاضی دانش‌آموزان دچار اختلال در ریاضیات کمک کنند .

 

گفتاردرمانی در طیف اوتیسم

 

طیف اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک ناتوانی رشدی است که باعث ایجاد چالش‌های مهم اجتماعی، ارتباطی و رفتاری در فرد می‌شود. این چالش‌ها ممکن است شامل دشواری در تعامل با دیگران، درک زبان بدن و تون‌های صوتی، صحبت کردن و بلعیدن باشند. گفتاردرمانی یا آسیب‌شناسی گفتار و زبان رشته‌ای از علوم توانبخشی است که توسط گفتاردرمانگر به بررسی، تشخیص و درمان اختلالات ارتباطی، درکی، صوت و بلع می‌پردازد. گفتاردرمانگر با استفاده از روش‌های مختلف آموزش زبان، مثل استفاده از بازی‌های تعاملی، دستگاه‌های الکترونیکی، سیستم‌های امضای دستی و فعال‌سازی حافظه کاری، می‌تواند به بهبود مهارت‌های ارتباطی فرد دچار طیف اوتیسم کمک کند.

 

گفتاردرمانی در اختلالات بلع

گفتاردرمانی در اختلالات بلع: چرا، چگونه و چه زمانی؟
اختلال بلع یک وضعیت است که در آن فرد دچار دشواری در انتقال غذا، مایعات و بزاق از دهان به معده می‌شود. این اختلال می‌تواند باعث عفونت ریه، سوء تغذیه، کاهش کیفیت زندگی و حتی مرگ شود.

 

برخی از علائم اختلال بلع عبارتند از:
سرفه یا خفگی هنگام یا بعد از خوردن
احساس گیر کردن غذا یا مایعات در گلو
تغییر صدا
عدم توانایی در خوردن حجم کافی از غذا یا مایعات
عفونت‌های مکرر ریه
اختلال بلع ممکن است ناشی از مشکلات عصبی، عضلانی، ساختاری یا روانشناسی باشد.
برخی از عوامل خطرزای اختلال بلع عبارتند از:
سن بالا
بیماری‌های مغز و اعصاب مثل سکته، پارکینسون، آسیب مغزی و آلزایمر
بیماری‌های عضلانی مثل دوقطبی، ALS و مایاستنی گراوس
تورم، التهاب، زخم یا تومور در دهان، گلو یا مری
جراحات سر و صورت
رادیوتراپی گلو و سر
خشک شدن دهان به دلیل کم آبی، داروها یا بحران قند خون
استفاده از داروهای خواب‌آور، ضد درد، ضد اضطراب و ضد تشنج4
چرا به گفتاردرمان نیاز دارید؟
گفتاردرمانگر یک متخصص است که به تشخیص و درمان اختلالات ارتباطی، صوت و بلع می‌پردازد.
گفتاردرمانگر با استفاده از روش‌های مختلف، مثل:
تست‌های تصویری، شفاهی و نوشتاری
فیدئو فلورسکوپ (X-Ray) حین بلع
الکترومایوگراف (EMG) عضلات صورت و گلو
لارینژوسکوپ (Laryngoscopy) جهت بررسی حالت صداساز
عامل را که باعث اختلال بلع شده است شناسایی می‌کند و برنامه درمانی مناسب را طراحی می‌کند.
گفتاردرمانگر با همکاری فرد مبتلا، خانواده و تیم درمانی، اقداماتی را انجام می‌دهد که می‌توانند به بهبود عملکرد بلع کمک کنند.
این اقدامات شامل:
تغییر نوع و حجم غذا یا مایعات
تغییر وضعیت بدن یا سر هنگام خوردن
تقویت عضلات دهان، گلو و مری
آموزش تکنیک‌های بلع خاص
استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی یا الکتریکی برای تحریک عصبی یا عضلانی
آموزش راه‌های ارتباط جایگزین در صورت نیاز

 

چگونه گفتاردرمان را شروع کنید؟

 

اگر شما یا کسی که می‌شناسید دچار اختلال بلع هستید، بهتر است سریعاً با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است شما را به گفتاردرمانگر معرفی کند یا شما خود مستقیماً با گفتاردرمانگر تماس بگیرید. برای پیدا کردن گفتاردرمانگر در نزدیک‌ترین محل به شما، می‌توانید از سایت اینجا استفاده کنید.
چه زمانی نتایج گفتاردرمان را خواهید دید؟
زمان و مقدار بهبود بلع به عوامل مختلفی بستگی دارد، مثل:
نوع و شدت اختلال بلع
سن و وضعیت سلامت فرد
تعهد و همکاری فرد و خانواده در درمان
تجربه و مهارت گفتاردرمانگر
به طور کلی، هر چه زودتر درمان شروع شود، نتایج بهتر خواهند بود. بعضی از افراد ممکن است پس از چند جلسه درمان بهبود قابل توجهی داشته باشند، در حالی که بعضی دیگر نیاز به درمان طولانی‌تر دارند. گفتاردرمانگر با استفاده از فنون ارزشيابي مستمر و بازخورد، پيشرفت فرد را اندازه‌گيري و ارتقا مي‌دهد.

 

گفتاردرمانی درشکاف کام

گفتاردرمانی درشکاف کام: چه کسانی نیاز دارند و چه فوایدی دارد؟
شکاف کام یک نوع تشوه قسمت‌های مختلف دهان و صورت است که از هنگام تولد وجود دارد. این تشوه می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مختلفی در ارتباط، تغذیه، شنوایی و سلامت دندان‌ها شود. گفتاردرمانی یک روش توانبخشی است که توسط گفتاردرمانگر به بررسی، تشخیص و درمان اختلالات گفتار و زبان مربوط به شکاف کام می‌پردازد. در این پست بلاگ، به معرفی گفتاردرمانی درشکاف کام، چه کسانی نیاز دارند و چه فوایدی دارد می‌پردازیم.

 

گفتاردرمانی درشکاف کام چیست؟

 

گفتاردرمانی درشکاف کام عبارت است از فعالیت‌های آموزشی و تمرینی که با هدف بهبود مهارت‌های گفتار و زبان فرد دچار شکاف کام انجام می‌شود. این فعالیت‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:
• آموزش نحوه استفاده از عضلات صورت و دهان برای تولید صحیح صداها
• آموزش نحوه استفاده از ساختارهای زبانی مناسب با سن و سطح توسعه فرد
• آموزش نحوه استفاده از راه‌حل‌های جایگزین برای ارتباط، مثل حروف الفبا، علائم دستی، نمادهای تصویری و دستگاه‌های الکترونیک
• آموزش نحوه تقویت اعتماد به نفس و مهارت‌های اجتماعی فرد

 

چه کسانی نیاز به گفتاردرمانی درشکاف کام دارند؟
بسیاری از افراد دچار شکاف کام ممکن است نیاز به گفتاردرمانی داشته باشند.

 

بعضی از علائم و نشانه‌های نیاز به گفتاردرمانی عبارتند از:
• دشواری در تولید صحیح صداهای خاص، مثل /p/، /b/، /m/، /k/ و /g/
• دشواری در جابجایی لوله هوای فعال (VPF) بین حالات بسته و باز
• دشواری در تمایز بین صداهای مشابه، مثل /s/ و /sh/
• دشواری در تشکیل کلمات و جملات ساده و پیچیده
• دشواری در درک و بیان مفاهیم انتزاعی، مثل رنگ، شکل، عدد و حرف
• دشواری در ارتباط با دیگران به صورت شفاهی و نوشتاری
• دشواری در تطبیق گفتار با موقعیت‌های مختلف، مثل خانه، مدرسه، بازی و کار
• دشواری در ابراز احساسات، نیازها و خواسته‌ها
چه فوایدی از گفتاردرمانی درشکاف کام به دست می‌آید؟
گفتاردرمانی درشکاف کام می‌تواند فواید زیادی برای فرد دچار شکاف کام و خانواده‌اش داشته باشد.

 

برخی از این فواید عبارتند از:
• بهبود کیفیت گفتار و زبان فرد
• بهبود تغذیه و سلامت دندان‌ها فرد
• بهبود شنوایی و تعادل فرد
• بهبود روابط اجتماعی و همکاری فرد
• بهبود عملکرد تحصیلی و شغلی فرد
• بهبود خودپنداره و خودکارآمدی فرد
چگونه می‌توانید گفتاردرمانگر مناسب برای شکاف کام پیدا کنید؟

 

برای پیدا کردن گفتاردرمانگر مناسب برای شکاف کام، باید به چند نکته توجه کنید.

 

این نکات عبارتند از:
• انتخاب گفتاردرمانگر با تجربه و مجوز کافی در زمینه شکاف کام
• انتخاب گفتاردرمانگر با روش‌های آموزشی مناسب با نظام عددی، سطح سودمند، سبک یادگیری و نظام پاداش فرد
• انتخاب گفتاردرمانگر با روحیه صبور، خلاق، همدل و همکار
• انتخاب گفتاردرمانگر با قابلیت ارائه خدمات در محل مناسب، مثل خانه، مدرسه، بیمارستان یا مطب
• انتخاب گفتاردرمانگر با قابلیت همکاری با سایر تخصص‌های مربوط، مثل جراح پلاستیک، دندانپزشک، گوش‌پزشک و روانپزشک

 

گفتاردرمانی درکم توانی ذهنی

 

گفتاردرمانی یک روش درمانی است که به افرادی که مشکلات زبانی، گفتاری، صوتی، بلعی یا ارتباطی دارند کمک می‌کند. گفتاردرمان هدف دارد تا به بهبود عملکرد ارتباطی و کیفیت زندگی این افراد بپردازد.
کم توانی ذهنی یک وضعیت عصبی رشدی است که با عملکرد هوشی زیر حد طبیعی و محدودیت‌های قابل توجه در مهارت‌های انطباقی مشخص می‌شود. کم توانی ذهنی شایع‌ترین علت اختلالات زبان و گفتار است. مشکلات زبانی کودکان مبتلا به کم توان ذهنی شامل مواردی مثل فقدان واژگان، اختلال در قواعد واجی، اختلال در معنا، تأخیر در توسعه گفتار و ناتوانی در برقراری ارتباط مناسب با دیگران است.
گفتاردرمان می‌تواند به این کودکان کمک کند تا:
واژگان خود را افزایش دهند و به صورت صحیح از آن‌ها استفاده کنند.
قواعد واجی، نحوی و دستور زبان را فرا بگیرند و رعایت کنند.
معنای جملات را درک کنند و جملات منطقی بسازند.
گفتار خود را واضح‌تر و قابل فهم‌تر کنند.
مهارت‌های شنیداری، خواندن و نوشتن را تقویت کنند.
مهارت‌های اجتماعی را توسعه دهند و با دیگران به صورت مناسب تعامل داشته باشند.
گفتاردرمان با استفاده از روش‌های مختلف مثل بازی‌های آموزشی، فعالیت‌های گروهی، نرم‌افزار‌های کامپیوتری، تصویرسازی، تقلید و تشویق صورت می‌گیرد. گفتاردرمان باید به نیازهای هر فرد سازگار باشد و با همکاری خانواده و معلمان اجرا شود.

 

گفتاردرمانی دراختلالات تلفظی

گفتاردرمانی یک رشته علمی است که به بررسی و درمان مشکلات ارتباطی، گفتاری و زبانی افراد می‌پردازد. این رشته از زیرشاخه‌های علوم پزشکی محسوب می‌شود و نیاز به دانش و تخصص فنی دارد. گفتاردرمانگر یا آسیب‌شناس گفتار و زبان، فردی است که با استفاده از روش‌های تشخیصی و توانبخشی، به افراد دارای اختلالات گفتار و زبان کمک می‌کند.
اختلالات تلفظی یکی از شایع‌ترین اختلالات گفتاری هستند که در کودکان و بزرگسالان دیده می‌شوند. این اختلالات باعث می‌شوند که فرد نتواند صداها، هجاها یا کلمات را به صورت صحیح تولید یا تقلید کند.

 

برخی از علل این اختلالات عبارتند از:
نقص عضوی در دستگاه گفتار، مانند ناهنجاری‌های فک، دهان، زبان، لثه، حنجره و بینی
ناشنوایی چه به صورت مادرزادی و چه به صورت بعد از تولد
عقب‌ماندگی ذهنی، فلج مغزی، آسپرگر، اوتیسم و سایر اختلالات عصبی
تقلید و الگوبرداری از افراد دارای اختلال تلفظ
تحریک و تشویق نامناسب بزرگسالان به تلفظ نادرست کودک
عدم توجه به تصحیح تلفظ کودک در سنین پایین
گفتاردرمانگر با استفاده از روش‌های مختلف، مانند بازی‌های آموزشی، تمرین‌های صوتی و زبانی، نمایش عکس و فیلم، استفاده از نرم‌افزار‌های کامپیوتری و سایر وسایل کمک آموزشی، سعی می‌کند تا تلفظ صحیح را به فرد آموزش دهد. هدف گفتاردرمانگر این است که فرد بتواند با خودباوری و راحتی در جامعه صحبت کند و با دیگران برقرار کند.

 

گفتاردرمانی در تاخیر تکاملی

گفتاردرمانی یک رشته علمی است که به بررسی و درمان مشکلات ارتباطی، گفتاری و زبانی افراد می‌پردازد. این رشته از زیرشاخه‌های علوم پزشکی محسوب می‌شود و نیاز به دانش و تخصص فنی دارد. گفتاردرمانگر یا آسیب‌شناس گفتار و زبان، فردی است که با استفاده از روش‌های تشخیصی و توانبخشی، به افراد دارای اختلالات گفتار و زبان کمک می‌کند.
تاخیر تکاملی یک شرایط است که در آن کودک در چندین حوزه رشدی، از جمله حرکات درشت و ظریف، گفتار و زبان، شناخت، اجتماعی یا شخصی، عقب مانده است. این تأخیر ممکن است به دلایل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی، محیطی، پزشکی یا روانشناختی رخ دهد. تأخیر تکاملی ممکن است بر روابط، خودپنداره، خودکارآمدی و کیفیت زندگی کودک تأثیر منفی بگذارد.
گفتاردرمانگر با استفاده از روش‌های مختلف، مانند بازی‌های آموزشی، تمرین‌های صوتی و زبانی، نمایش عکس و فیلم، استفاده از نرم‌افزار‌های کامپیوتری و سایر وسایل کمک آموزشی، سعی می‌کند تا بهبود رشد و تکامل کودک را هدایت و حمایت کند. هدف گفتاردرمانگر این است که کودک بتواند با خودباوری و راحتی در جامعه صحبت کند و با دیگران برقرار کند.

 

گفتاردرمانی در اختلال در نوشتن و یادگیری و روخوانی

 گفتاردرمانی: راهکاری برای درمان اختلالات نوشتن، یادگیری و روخوانی

 

آیا می‌دانید که بسیاری از افراد در نوشتن، یادگیری و روخوانی دچار مشکلات و اختلالات مختلف هستند؟ آیا می‌دانید که این اختلالات ممکن است تأثیر منفی بر رشد شخصی، تحصیلی و حرفه‌ای فرد داشته باشند؟ آیا می‌دانید که گفتاردرمانی یک راهکار علمی و تخصصی برای درمان و بهبود این اختلالات است؟
در این پست بلاگ، قصد داریم به شما درباره گفتاردرمانی، اختلالات نوشتن، یادگیری و روخوانی و روش‌های درمان آن‌ها با استفاده از گفتاردرمانی توضیح دهیم. این مطالب ممکن است برای شما، خانواده‌تان، دوستان‌تان یا هر فرد دارای این اختلالات مفید باشد.
گفتاردرمانی یا آسیب‌شناسی گفتار و زبان، رشته‌ای از علوم توانبخشی است که به بررسی، تشخيص و درمان اختلالات ارتباطي، اختلالات دركي، اختلالات صوت و مشكلات بلع مي‌پردازد . گفتاردرمانگر یا آسیب‌شناس گفتار و زبان، متخصص بالینی است که با استفاده از ارزیابی‌ها، آموزش‌ها و تمرین‌های تخصصی، به افراد کمک می‌کند تا توانایی‌های گفتاری و زبانی خود را افزایش دهند یا بازیابی کنند.
گفتاردرمانگران به درمان افراد در سنین مختلف از نوزاد تازه متولد شده تا فرد ۹۰ ساله ای که پس از سکته مغزی توانایی صحبت کردن را از دست داده‌است، می‌پردازند.

 

برخی از اختلالات و مشکلاتی که گفتاردرمانگران با آن‌ها سروکار دارند عبارتند از:

 

– تأخیر در شروع گفتار و زبان در کودکان
– اشکال در تلفظ اصوات گفتاری
– عدم برقراری ارتباط کلامی یا غیر کلامی
– کم شنوایی یا ناشنوایی
– اشکال در درک کلام
– اختلال در بلع
– فلج مغزی، اوتيسم، اختلال یادگیری
– اختلال در صدا
– لکنت زبان و پریده گویی
– زبان پريشي (آفازي)

 

 اختلالات نوشتن، یادگیری و روخوانی چیست؟

 

اختلالات نوشتن، یادگیری و روخوانی، نوعی اختلالات خاص یادگیري هستند که باعث مشکلات در فرآیندهای نوشتن، خواندن و حساب کردن مي‌شوند . این اختلالات به دلایل مختلف نظیر عوامل ژنتيكي، عصبي، رواني، شناختي و آموزشي به وجود مي‌آیند و با تأثير منفي بر عملكرد تحصيلي، شغلي و روابط اجتماعي فرد همراه هستند.

 

برخي از علايم شايع اختلالات نوشتن، يادگيري و روخواني عبارتند از:

 

– دشواري در يادآوري حروف، كلمات و جملات
– دشواري در خط كشيدين، نقطه گذاري و استفاده صحيح از حروف بزرگ و كوچك
– دشواري در خلاقيت و سازماندهي مطالب نوشتاري
– دشواري در خواندن كلمات جديد يا پيچيده
– دشواري در فهم معنا و مفهوم مطالب خوانده شده
– دشواري در حساب كردن عمليات رياضي ساده يا پيچيده

 

گفتاردرمانی در درمان اختلالات بلع کودکان نارس

گفتاردرمانی: راهکاری موثر برای درمان اختلالات بلع کودکان نارس
بلع یکی از فعالیت های حیاتی است که به تغذیه، رشد و تکامل کودکان کمک می کند. اما برخی از کودکان به دلایل مختلف دچار اختلالات بلع می شوند که می تواند منجر به عوارض جدی مانند سوء تغذیه، عفونت ریوی، آسپیراسیون و حتی مرگ شود. اختلالات بلع در کودکان نارس (زودتر از ۳۷ هفته به دنیا آمده) شایع تر است و نیاز به مداخلات فوری دارد. گفتاردرمانی یک روش درمانی است که با استفاده از تکنیک های خاص، به بهبود وضعیت بلع و تغذیه دهانی کودکان نارس کمک می کند. در این پست بلاگ، ما به شرح گفتاردرمانی و فواید آن در درمان اختلالات بلع کودکان نارس خواهیم پرداخت.
چگونه گفتاردرمانی به درمان اختلالات بلع کودکان نارس کمک می کند؟
گفتاردرمانی یک رشته علمی است که به بررسی، تشخیص و درمان مشکلات گفتار، زبان، صدا، خوردن و بلع می پردازد. گفتاردرمان‌گر چشیدن، مکیدن، جویدن و قورت دادن را به عنوان فعاليت‌های حسي-حركتي دستگاه خوراكي-بلعي در نظر مي‌گيرد با توجه به اینکه کودکان نارس دچار نقص های عصبی و عضلانی هستند، گفتاردرمان‌گر با استفاده از تکنيك‌های خاص، به تقويت عضلات دستگاه خوراكي-بلعي، بهبود حساسيت و هماهنگي حركات دهان و گلو، افزايش تحمل دهاني و تسهيل بلع کودکان نارس می پردازد. 

 

برخی از تکنیک های گفتاردرمانی در کودکان نارس عبارتند از:
– ماساژ دهان: با استفاده از انگشتان، قلم مو، قاشق یا اسباب بازی های نرم، گفتاردرمان‌گر به تحریک و تقویت عضلات دهان، لب، زبان و گونه های کودک می پردازد.
– تکنیک های تسهیل کننده بلع شیر و پیشرفت تغذیه دهانی: گفتاردرمان‌گر با استفاده از روش های مختلف مانند تغییر شکل و اندازه پستانک، تغییر زاویه و فشار شیرخوار، تغییر جنس و حجم غذا، به بهبود مهارت های مکیدن، جویدن و بلعیدن کودک می پردازد.
– کشف حسی دهان: گفتاردرمان‌گر با استفاده از اسباب بازی های مختلف با سطوح، شکل ها، رنگ ها و طعم های متنوع، به افزایش حساسیت و فعالیت دهان کودک کمک می کند.
– کشف دهان برای خوردن، آشامیدن و حرف زدن: گفتاردرمان‌گر با استفاده از بازی های صوتی و صداسازی، به تقویت عضلات صداساز و تولید گفتار در کودک می پردازد.
 چه فوایدی از گفتاردرمانی در درمان اختلالات بلع کودکان نارس به دست می آید؟
گفتاردرمانی در درمان اختلالات بلع کودکان نارس فواید بسیاری دارد.

 

برخی از این فواید عبارتند از:
– بهبود تغذیه نوزادان نارس: گفتاردرمان‌گر با بهبود مهارت های بلع و تغذیه دهانی کودکان نارس، به رفع سوء تغذیه، کاهش استفاده از لوله خوراک و افزایش وزن آن ها کمک می کند. تغذیه مناسب برای رشد و تکامل مغز و سایر اعضای بدن کودکان نارس ضروری است.
– کاهش خطر عفونت ریوی: گفتاردرمان‌گر با جلوگیری از آسپیراسیون (ورود مایعات یا جامدات به راه هوایی)، به پیشگیری از عفونت ریوی، التهابات و سایر مشکلات تنفسی در کودکان نارس کمک می کند.

 

 گفتاردرمانی در بیماریهای پیشرونده

   ALS,MS,PSP

 

گفتاردرمانی یک روش توانبخشی است که به بیمارانی که دچار اختلالات گفتار، زبان، صدا، بلع و ارتباط هستند، کمک می‌کند.
این اختلالات ممکن است ناشی از بیماریهای پیشرونده مغز و اعصاب باشند، مانند:
ALS یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک: یک بیماری نورون‌های حرکتی که باعث تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم نورون‌های حرکتی مغز و نخاع می‌شود. این بیماران دچار ضعف و فلج عضلات، گفتار بریده و غیرطبیعی، دوره‌های گریه و خنده بدون دلیل، خستگی، اضطراب و اختلالات بلع می‌شوند.
MS یا اسکلروز چندگانه: یک بیماری التهابی که باعث آسیب به پوشش عصب‌ها (مایلین) مغز و نخاع می‌شود. این بیماران دچار ضعف عضلانی، فلج شدن، اسپاستیسیته (گرفتگی عضلات)، خستگی، مشکلات روان‌پزشکی و شناختی، دیداری، گفتار و بلع و نقص در عملکرد روده و مثانه مانند بی‌اختیاری ادرار و مدفوع می‌شوند.
PSP یا پارالز سودوبولبار پروگرس: یک بیماری نورودژنراتور که باعث تخريب نورون های حركتي قسمت هایي از مغز كه كنترل حركات دقيق چشم ، حركات صورت ، قامت ، تعادل و قدرت عضلاني را دارند مي شود. این بيماران دچار سقوط های مكرر ، سختي در حفظ تعادل ، سختي در تغيير جهت نگاه ، سختي در قابليت های شناختي ، سختي در صحبت كردن ، خوردن و بلعیدن مي شوند.
گفتاردرمان به این بيماران كمك مي كند تا با استفاده از روش های مناسب ، توانایي های خود را در حفظ يا بهبود كيفيت زبان ، گفتار و ارتباط با ديگران را حفظ يا بهبود بخشند. همچنین به آن ها راهكار های جایگزین برای ارتباط با ديگران را آموزش مي دهد ، مانند استفاده از وسایل کمکی گفتاری یا نوشتاری. گفتاردرمان همچنین به بيماران كمك مي كند تا با استفاده از تكنيك های مناسب ، مشكلات بلع خود را كاهش دهند و از عوارض ناشی از آن ها مانند سرفه ، خفگی و عفونت ريه جلوگيري كنند.
گفتاردرمان برای هر بيمار بسته به نوع و شدت اختلالات و نيازهای فردي او طراحي مي شود. گفتاردرمان معمولاً شامل جلسات منظم با گفتاردرمانگر و تمرينات خانگی است. هدف از گفتاردرمان این است که بیماران را قادر سازد تا حد امکان به صورت مستقل و با کیفیت به ارتباط با دیگران و فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند.
با توجه به اینکه بیماری‌های پیشرونده باعث تغییر در علائم و توانایی‌های بیماران می‌شوند، لازم است که گفتاردرمان به صورت پویا و با توجه به نیازهای فعلی بیماران انجام شود. گفتاردرمان همچنین می‌تواند به بیماران و خانواده‌های آن‌ها در مقابله با چالش‌های روحی و روانی ناشی از بیماری کمک کند.

گفتاردرمانی در اختلالات صوت و صدا و صدا پیشه گان

 

گفتاردرمانی یک رشته از علوم توانبخشی است که به بررسی، تشخیص و درمان اختلالات ارتباطی، اختلالات درکی، اختلالات صوت و مشکلات بلع می‌پردازد. گفتاردرمانگر یا آسیب‌شناس گفتار و زبان (SLP) نام متخصص بالینی است که این خدمات را ارائه می‌دهد.
صوت پیشه گان افرادی هستند که از صدای خود به عنوان ابزار کاری استفاده می‌کنند. مثلاً خواننده‌ها، بازیگران، سخنرانان، معلمان، خبرنگاران و غیره. این افراد به دلایل مختلف ممکن است با مشکلات و اختلالات صوت روبرو شوند.
برخی از عوامل موثر بر صحت صدای صوت پیشه گان عبارتند از:
تکنیک‌های صحیح تولید صدا: شامل نحوه استفاده از دستگاه تنفسی، حنجره، دهان و بینی.
رژیم غذایی و سبک زندگی: شامل خوردن غذاهای سالم، آب زیاد، خودداری از سیگار و الکل.
حفظ رطوبت و دمای مناسب در محیط: شامل جلوگیری از خشک شدن حنجره و تحریک آن.
پیشگیری و درمان بیماری‌های گوارشی، تنفسی، عفونی و آسم: شامل مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای مناسب.
جلوگیری از فشار روحی و عصبی: شامل استراحت کافی، تمرینات آرامش بخش و مدیریت استرس.
اگر صوت پیشه گان با مشکلات صوت مثل گرفتگی، خشک شدن، خستگی، درد، سرفه، تغییر در بازه یا کیفیت صدا روبرو شوند، باید به گفتاردرمانگر مراجعه کنند. گفتاردرمانگر با انجام آزمایش‌های لازم، نوع و علت اختلال صوت را تشخیص داده و برنامه درمان مناسب را طراحی می‌کند. درمان معمولاً شامل تمرینات تقویت عضلات حنجره، بهبود تکنیک‌های تولید صدا، کاهش فشار روحی و عصبی، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی و در صورت لزوم، انجام عمل جراحی است

چه مسائلی باعث مشکل تولید می شود ؟

مشکلات ارگانیکی و ساختاری از قبیل شکاف کام ، ناهنجاری های دندانی ، فلج مغزی ، کم توانی ذهنی ، فقدان شنوایی درگوش داخلی و دیگر انواع آسیب های ساختاری – فیزیکی

تیم ورک و یا کار گروهی در گفتاردرمانی حرفه ای چگونه است ؟

 آسیب شناس گفتار وزبان می تواند با یک تیم حرفه ای کارکند که شامل جراحان ، نورولوژیست ها ، اورتودنتیست ها ، پریودنتیست ها ، شنوایی سنج ها و دیگر کسانی که که به درمان گفتار یک کودک کمک می کنند می باشد .

آپراکسی در گفتار چه علایمی دارد ؟

– آپراکسی گفتار که عموما با صدمه مغزی مرتبط است و این اختلال ممکن است صحبت آهسته و تقلایی را نتیجه دهد

تاخیر تکاملی گفتار چیست ؟

تاخیر در تکامل گفتارعلت بیشتر مشکلات تولیدی است واین می تواند نتیجه ی مستقیم یک اوتیت مزمن گوش میانی یا دیگر کمبودهای شنیداری باشد و کودک نمی تواند خوب تفاوت صداها را تشخیص دهد و بنابراین مانع درک گفتار می شود هچنین اختلالات تولیدی روی هم رفته با تاخیر پیشرفت های گفتاری مرتبط است .

روند اختلالات واج شناختی چیست ؟

مراحل پیشرفت آواها در کودکان پروسه ی واجشناسی نامیده می شود این پروسه ها شامل گروهی از صداها هستند که در الگوها درست تلفظ نمی شوند وسپس به تدریج در روند رشد گفتار کودک تصحیح می شود اختلال واجشناختی وقتی رخ می دهد که پروسه طبیعی در کودک رشد نیافته باشد از آنجایی که تداوم برخی پروسه ها برتمام گروهایی از صداها تاثیر می گذارد آسیب ممکن است جدی تر از یک اختلال تولید ساده باشد زیرا این ممکن است باعث شود که گفتار کودک حتی در سطح تک کلمه نامفهوم شود و این قابل قبول نیست که گفتار کودک فقط توسط مادرش درک و رمزگشایی شود .